Wymiana międzynarodowa - 15.10.2014r.

Wycieczka do Warszawy

Trudno zwiedzić Warszawę w jeden dzień, ale można, gdy się "troszkę przyśpieszy kroku" zobaczyć jej najważniejsze zabytki i ciekawe miejsca. Nam udało się to zrobić w 5 godzin. Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Powstania Warszawskiego - 1944. Po krótkiej przerwie na obiad w "Złotych Tarasach", wjechaliśmy na XXX-piętro Pałacu Kultury i Nauki, który jest najwyższym i jednym z najbardziej znanych polskich budynków. Jego wysokość - razem z iglicą - wynosi 230 m. Pałac był "darem narodu radzieckiego dla Polaków". Pomysłodawcą jego budowy był Józef Stalin, a projektantem rosyjski architekt Lew Rudniew. Budowa gmach trwała 3 lata. Na jej czas, specjalnie dla pracujących przy budowie 3500 robotników radzieckich, wybudowano osiedle Jelonki. W okresie trwania budowy zginęło przy niej 16 Rosjan.
Pałac Kultury i Nauki jest jedynym w całości zachowanym przykładem architektury realizmu socjalistycznego. W 2007 roku gmach został wpisany do rejestru zabytków, co spotkało się ze sporym sprzeciwem różnych środowisk intelektualnych w kraju. Obecnie nadal budzi sporo emocji, nie tylko wśród mieszkańców stolicy.Z tarasu widokowego rozpościerał się wspaniały widok na przykład na Narodowy Stadion, gdzie pokonaliśmy Niemców 2:0. Nasza młodzież oczywiście przy tej okazji nie przemilczała tego faktu. Następnie przez Plac Piłsudskiego udaliśmy się na Krakowskie Przedmieście, gdzie zobaczyliśmy między innymi miejsce pochówku serca Chopina w kościele św. Krzyża. Przy tej okazji chciałbym chociaż pokrótce przedstawić krótką historię tego kościoła. Świątynia wzniesiona została w XVII wieku. Wcześniej, na jej miejscu znajdował się drewniany kościołek - filia kolegiaty św. Jana. We wnętrzu barokowej budowli wmurowane są urny z sercem Fryderyka Chopina oraz Władysława Reymonta. W kościele zobaczyć też można epitafia Bolesława Prusa, Józefa Ignacego Kraszewskiego, Juliusza Słowackiego oraz Władysława Sikorskiego.
Świątynia została zniszczona w pierwszych dniach II wojny światowej. Później była odbudowywana w pierwszych powojennych latach.
Charakterystyczną dla bazyliki jest umieszczona przed kościołem figura Chrystusa dźwigającego krzyż. Figura powstała w połowie XIX wieku, w czasie powstania warszawskiego została zniszczona przez Niemców i wyrzucona w pobliskim lesie.
Kolejnym przystankiem naszej wędrówki po Krakowskim Przedmieściu był Pałac Prezydencki, Zamek Królewski, no i oczywiście Warszawska Starówka.

Troszkę zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do Bydgoszczy ok. godz. 22.