mgr Anna NowakGodziny pracy (2020/2021):
Poniedziałek: 7:00 - 11:00 |
W naszej szkole funkcjomuje Punkt Inerwencji Szkolnej przy Bydgoskim Ośrodku Rehabilitacji, Terapii Uzależnień i Profilaktyki "BORPA".
Godziny przyjęć dla Rodziców i Uczniów: środa 11:00 - 12:30
Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
- masz problem i nie wiesz, jak go rozwiązać,
- chciałbyś pomóc innym, nie wiesz, w jaki sposób,
- masz kłopoty w nauce,
- nie potrafisz porozumieć się z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami,
- masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej,
- czujesz, że nikt cię nie rozumie, jesteś samotny,
- chciałbyś z kimś porozmawiać o radościach, sukcesach.
Gdzie poza szkołą szukać pomocy?
Przemoc w rodzinie |
Uzależnienia |
Bydgoskie Centrum Wsparcia Rodziny Bydgoszcz, Dunikowskiego 2, tel. 52 3753382
Telefon Zaufania do Spraw Rodzin Tel. 52 322 88 11
„Niebieska Karta” Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Bydgoszcz, Toruńska 272, tel. 52 375 33 82
Fordoński Telefon Zaufania Tel. 52 343 31 31
Młodzieżowy Telefon Zaufania Tel. 52 348 96 60
Telefon Zaufania Ośrodka Adopcyjnego Tel. 52 322 96 28
Telefon Zaufania przy Centrum Kultury Katolickiej w Fordonie Tel. 52 346 71 78
SądRejonowy w Bydgoszczy ,V Wydział Rodzinny i Nieletnich/ VI Wydział Rodzinny i Nieletnich ul. Wały Jagiellońskie 4 tel. 52 5878500 ul. Grudziądzka 45 tel. 52 5878500
Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Tel. 800 120 226 linia bezpłatna /od poniedziałku do piątku w godz. 9.30 – 15.30/ |
Bydgoski Ośrodek Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii
Poradnia Profilaktyki Uzależnień Stowarzyszenia "Monar" Bydgoszcz, Bohaterów Kragujewca 11, tel. 52 361 21 43 Klub Abstynenta - punkt informacyjny
Wojewódzka Poradnia Odwykowa
Ośrodek Profilaktyki Środowiskowej
Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii
Ogólnopolski Telefon Zaufania „Narkotyki – Narkomania” Tel. 801 199 990 /codziennie w godz. 16.00 – 21.00/ |
Zdrowie psychiczne |
Inne problemy |
Poradnia Pomocy Psychologicznej i Profilaktyki Tel. 52 343 31 31
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 tel. 52 322 52 06
Poradnia Zdrowia Psychicznego
Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym Tel. 116123 linia bezpłatna /od poniedziałku do piątku od 14.00 do22.00/ http://116123.edu.pl/
Linia Wsparcia dla Osób w stanie Kryzysu Psychicznego Tel. 800 70 22 22 /linia bezpłatna, całodobowa; https://liniawsparcia.pl/ |
Schronisko dla Matki z Dzieckiem
Niebieska Linia–801120002
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Tel. 116111 linia bezpłatna /od godz. 12.00 do 02.00 w nocy/ www.116111.pl
Telefon dla Rodziców i Nauczycieli w Sprawie Bezpieczeństwa Dzieci Tel. 800 100 100 linia bezpłatna /od godz. 12.00 do 15.00 od poniedziałku do piątku/
Telefon Zaufania dla Osób Dotkniętych Przemocą Seksualną w Kościele Tel. 800 280 900 /wtorek w godz. 19.00 – 22.00; www.zranieni.info
Linia Wsparcia dla Osób po Stracie Bliskich Tel. 800 108 108 /bezpłatna, od poniedziałku do piątku w godz. 14.00 – 20.00; http://www.naglesami.org.pl/ |
Do Rodziców!
Kilka istotnych wskazówek, które mają wpływ na proces i efekty wychowania waszego dziecka:
- Dziecko nie powinno mieć tego wszystkiego, co chce
- Nie bój się stanowczości
- Nie zwracaj swojemu dziecku uwagi przy innych
- Nie bagatelizuj złych nawyków u dziecka
- Nie chroń go przed konsekwencjami
- Nie zwracaj ciągle uwagi na drobne dolegliwości
- Nie zrzędź
- Nie dawaj obietnic bez pokrycia
- Nie sprawdzaj z uporem maniaka uczciwości swojego dziecka
- Odpowiadaj na wszystkie pytania
- Nie rób z siebie nieskazitelnego człowieka
- Nie bój się, że przepraszając stracisz autorytet
- Interesuj się znajomymi dziecka
- Ustal określone reguły w postępowaniu z dzieckiem
Rodzicu, co możesz, aby zapobiegać narkotykom? Dbaj o dobry kontakt z dzieckiem. Powinieneś jak najczęściej:
- Okazywać dziecku ciepło i czułość
- Rozmawiać, nie unikać trudnych etapów
- Słuchać uważnie i nie lekceważyć jego problemów, służyć radą
- Nie oceniać i nie porównywać z innymi
- Nie wyśmiewać, nie krytykować, nie stawiać zbyt wysokich wymagań
- Doceniać starania i chwalić postępy
- Pomagać uwierzyć w siebie, uczyć podstawowych wartości
- Poznawać przyjaciół swojego dziecka
- Wyrażać zdecydowanie negatywną postawę wobec narkotyków
Sygnały ostrzegawcze, czyli na co należy zwrócić uwagę:
1. zmiany w zachowaniu:
- nagłe zmiany w nastroju i aktywności, okresy wzmożonego ożywienia przeplatane zmęczeniem i osłabieniem,
- nadmierny apetyt lub brak apetytu,
- spadek zainteresowań ulubionymi zajęciami,
- pogorszenie ocen, wagary, konflikty z nauczycielami,
- izolowanie się od innych domowników, zamykanie się w pokoju,
- częste wietrzenie pokoju, używanie kadzidełek i odświeżaczy powietrza,
- wypowiedzi zawierające pozytywny stosunek do narkotyków,
- bunt, łamanie ustalonych zasad, napady złości, agresja,
- nagła zmiana grona przyjaciół na innych, zwłaszcza starszych od siebie,
- niewytłumaczone spóźnienia, późne powroty lub też noce poza domem,
- kłamstwa, wynoszenie wartościowych rzeczy z domu,
- tajemnicze krótkie rozmowy przez telefon, nagłe wyjścia.
2. zmiany w wyglądzie zewnętrznym:
- nowy styl ubierania się,
- spadek ciężaru ciała, częste przeziębienia, przewlekły katar, krwawienie z nosa, bóle różnych części ciała, zaburzenia pamięci oraz toku myślenia,
- przekrwione oczy, zwężone lub rozszerzone źrenice,
- bełkotliwa, niewyraźna mowa,
- słodkawa woń oddechu, włosów, ubrania, zapach alkoholu, nikotyny, chemii,
- ślady po ukłuciach, ślady krwi na bieliźnie, "gęsia skórka",
- brak zainteresowania swoim wyglądem.
Narkotyki lub przybory do ich używania:
- fifki, fajki, bibułki papierosowe,
- małe foliowe torebeczki z proszkiem, tabletkami, kryształkami lub suszem,
- kawałki opalonej folii aluminiowej,
- białe lub kolorowe pastylki z wytłaczanymi wzorkami,
- leki bez recepty,
- tuby, słoiki, foliowe torby z klejem,
- igły, strzykawki.
Co zrobić, gdy dziecko ma już za sobą pierwszy kontakt z narkotykiem?
Nie możesz wtedy:
- wpadać w panikę i przeprowadzać zasadniczych rozmów z dzieckiem, kiedy jest ono pod wpływem środka odurzającego,
- udawać, że to nieprawda, nie wierzyć w przedstawione fakty, bezgranicznie ufać dziecku,
- usprawiedliwiać dziecka, szukając winy w sobie lub np. złym towarzystwie,
- wierzyć zapewnieniom dziecka, że ma kontrolę nad narkotykami i że samo sobie poradzi z tym problemem,
- nadmiernie chronić dziecko przed konsekwencjami używania narkotyków np. usprawiedliwiać nieobecności w szkole spowodowane złym samopoczuciem po zażyciu środków odurzających, spłacać długi dziecka,
- poddawać się.
Musisz koniecznie:
- wysłuchać dziecka i spokojnie z nim porozmawiać,
- zastanowić się, dlaczego dziecko sięga po narkotyki, czy powody nie są związane z sytuacją w waszej rodzinie - jeśli tak, to pomyśl, co można zmienić,
- Działać! Nie liczyć, że problem sam się rozwiąże - szukać pomocy specjalisty,
- wspólnie ze specjalistą i z dzieckiem ustalić reguły postępowania i konsekwentnie ich przestrzegać,
- stosować zasadę ograniczonego zaufania, starać się zawsze wiedzieć, gdzie i co robi Twoje dziecko.
To trudny problem dla całej rodziny, dlatego szukaj pomocy także dla siebie u specjalistów i rodzin, które miały podobne problemy.
Jeśli zauważyłeś coś niepokojącego, nie czekaj!
Zadzwoń, przyjdź, porozmawiaj... Może to narkotyki, a może fałszywy alarm? Rozwiej swoje wątpliwości!!!
Rodziców, którzy chcą:
- poznać zasady dobrej komunikacji i negocjacji,
- dowiedzieć się, jak budować pozytywne i zdrowe relacje,
- poruszyć problematykę uzależnień,
- dowiedzieć się, jak i gdzie szukać fachowej pomocy,
- poznać metody walki ze stresem,
- poznać sposoby radzenia sobie z agresją,
- dowiedzieć się, jak radzić sobie na rynku pracy.
Zapraszamy!
Do nauczycieli, naszych Koleżanek i Kolegów!
Czego potrzebują uczniowie od nauczycieli, by poprawić swoje wyniki w nauczaniu i wychowaniu?
- Podejścia z sercem
- Dużo uśmiechu
- Budzenia pewności siebie
- Zwiększenia wiary we własne możliwości
- Życzliwości
- Zachęty
- Akceptacji
- Poczucia bezpieczeństwa
- Możliwości samorealizacji
- Szans i zrozumiałych kryteriów
- Różnorodności form i metod
- Poczucia sukcesu
- Pochwał i konstruktywnej krytyki
- Czasu
- Wskazań do rozwijania swoich słabych stron i wykorzystywania mocnych
- Zachęty do pokonywania trudności
- Zachęty do pełnienia różnych ról
- Propozycji do pracy twórczej
- Wskazówek do korzystania z posiadanej wiedzy i umiejętności